Αυτός είναι ο τίτλος του προγράμματος αγωγής υγείας για την Ευέλικτη ζώνη στο οποίο θα συμμετάσχουν φέτος οι μαθητές της Α’ τάξης του σχολείου μας με απώτερο σκοπό το σεβασμό στη διαφορετικότητα. Επιμέρους στόχοι είναι η γνωριμία με τον εαυτό μας και τα άτομα που μας περιβάλλουν, η κατανόηση των αναγκών των ανθρώπων ανάλογα με τις ιδιαιτερότητές τους, η καλλιέργεια συνεργατικότητας και αλληλοστήριξης, η ανάπτυξη εκφραστικών δεξιοτήτων κ.ά.
Στην εποχή μας, που η μετανάστευση αποτελεί σύνηθες φαινόμενο, και ταυτόχρονα οι κοινωνικές, οικονομικές, σωματικές, νοητικές κ.λ.π. διαφορές γίνονταν πάντα αντικείμενο αρνητικού σχολιασμού από τον υπόλοιπο «ομοιογενή» πληθυσμό, είναι ανάγκη τα μικρά παιδιά να κατανοήσουν από νωρίς ότι ο κόσμος που τα περιβάλλει μόνο ομοιογενής δεν είναι και ότι οι διαφορές αυτές, που μας κάνουν να ξεχωρίζουμε σαν πολύχρωμα λουλούδια, στην ουσία δε μας χωρίζουν, αλλά μας ενώνουν, μας πλουτίζουν και ομορφαίνουν την καθημερινότητά μας.
Η αφορμή δόθηκε με την ανάγνωση του παιδικού βιβλίου «Η Μίλι, η Μόλι και ο Αλφ» (Gill Pittar, Εκδόσεις Σαββάλας), το οποίο θίγει το θέμα της αποδοχής των μεταναστών στη νέα τους κοινωνία. Συζητήσαμε λοιπόν τους λόγους που οι άνθρωποι αναγκάζονται να αλλάξουν τόπο διαμονής, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, πώς θα νιώθαμε στη θέση τους, πώς να ψάχνουμε τα θετικά στοιχεία στους χαρακτήρες των ανθρώπων και τέλος ζωγραφίσαμε εικόνες από το βιβλίο.
Επίσης, στο βιβλίο της Γλώσσας και των Μαθηματικών ανάμεσα στους ήρωες παρουσιάζονται και παιδιά με κάποιο ιδιαίτερο στοιχείο (από ξένες χώρες ή με ειδικές ανάγκες). Αλλά και μέσα στην ίδια μας την τάξη υπάρχουν τέτοιοι μαθητές, άλλοι «περισσότερο» και άλλοι «λιγότερο» διαφορετικοί. Σίγουρα όμως όλοι έχουμε την ίδια επιθυμία για αποδοχή από τους άλλους και σεβασμό στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητές μας.
Δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν σε συνδυασμό με τα μαθήματα της Μελέτης, των Εικαστικών και των Μαθηματικών:
· Ζωγραφίζω το πρόσωπο κάποιου από τους συμμαθητές μου (Εικαστικά).
· Παιχνίδι παρατηρητικότητας και μνήμης: σε τυχαία ζευγάρια παρατηρούμε ο ένας τον άλλο, ακουμπάμε τις πλάτες και περιγράφουμε με λεπτομέρειες το συμμαθητή μας (ευέλικτη ζώνη).
· Τυφλόμυγα: Αυτός που έχει δεμένα μάτια προσπαθεί να αναγνωρίσει όποιον πιάσει (Μελέτη).
· Οδηγίες στον «τυφλό»: Δένουμε τα μάτια σε έναν έναν με τη σειρά και οι υπόλοιποι προσπαθούν μόνο με λόγια να τον καθοδηγήσουν σε κάποιο σημείο της τάξης (Μελέτη – Μαθηματικά).
· Συζήτηση γνωριμίας σε κύκλο: ποιο είναι το αγαπημένο μας χρώμα, φαγητό, παιχνίδι, ζώο, ασχολία.
· Χάρτης προσωπικότητας του κάθε μαθητή με κολάζ και ζωγραφική, που προέκυψε από την παραπάνω συζήτηση, όπως και η…
· Κορδέλα με τα αγαπημένα μας, στην οποία καρφιτσώσαμε μικρά σκίτσα από αυτά που αγαπάμε.
Στόχοι των δραστηριοτήτων ήταν η γνωριμία με τους συμμαθητές μας, η έκφραση του εαυτού μας με κοινοποίηση των προτιμήσεών μας, η σύγκρισή τους με των υπολοίπων και μια μικρή γνωριμία με τις δυσκολίες των τυφλών ατόμων.
Ζέλκα Ελευθερία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου