Πέμπτη 8 Μαρτίου 2012

Μελέτη Περιβάλλοντος: "Τα φυτά"

Με αφορμή την Ενότητα 7 της Μελέτης Περιβάλλοντος της Β΄ τάξης με τίτλο "Τα φυτά" πραγματοποιήσαμε δραστηριότητες που μας βοήθησαν να κατανοήσουμε καλύτερα πώς τα φυτά χωρίζονται σε διάφορες κατηγορίες, αλλά και ποιος είναι ο ρόλος τους στη διατροφή μας.
Συγκεκριμένα, στο κεφάλαιο 7.1 "Πώς αναπτύσσονται τα φυτά - Τι ανάγκες έχουν τα φυτά", φτιάξαμε το παρακάτω πόστερ και το κρεμάσαμε στην τάξη μας.
Στο κεφάλαιο 7.1. "Πώς αναπτύσσονται τα φυτά - Πώς μεγαλώνουν τα φυτά", φυτέψαμε φακές και φασόλια σε τενεκεδάκια από κονσέρβες ή σε κυπελλάκια από γιαούρτι ή βούτυρο. Τοποθετήσαμε τους σπόρους μας πάνω σε βαμβάκι, βάλαμε τα "γλαστράκια" μας κοντά στον ήλιο και παρακολουθήσαμε τα φυτά μας να μεγαλώνουν, ποτίζοντάς τα καθημερινά.
Επίσης, για να μάθουμε καλύτερα τα μέρη του φυτού, φτιάξαμε και κρεμάσαμε στην τάξη το παρακάτω πόστερ:
Στο κεφάλαιο 7.2 "Είδη Φυτών - Πόες, Θάμνοι, Δέντρα", πήραμε εικόνες από διάφορα φυτά και τις χωρίσαμε σε τρεις κατηγορίες: Στα φυτά που είναι πόες (δηλαδή είναι χαμηλά, ζουν για λίγο και έχουν μαλακό βλαστό), σε εκείνα που είναι θάμνοι (είναι χαμηλά, αλλά ζουν για πολλά χρόνια και έχουν σκληρούς βλαστούς) και τέλος σε εκείνα που ονομάζονται δέντρα (ψηλά φυτά που ζουν για πολλά χρόνια και έχουν ένα σκληρό βλαστό που λέγεται "κορμός"). Στη συνέχεια, φτιάξαμε το παρακάτω κολάζ για την τάξη μας:
Στο κεφάλαιο 7.2 "Είδη φυτών - Φυτά φυλλοβόλα και φυτά αειθαλή", χωρίσαμε σε δύο ομάδες εικόνες από διάφορα δέντρα. Οι κατηγορίες που φτιάξαμε ήταν: Φυλλοβόλα (δηλαδή φυτά που ρίχνουν τα φυτά τους το φθινόπωρο) και Αειθαλή (φυτά που κρατούν τα φύλλα τους όλο το χρόνο). Φυλλοβόλα φυτά είναι η μηλιά, η λεμονιά, η πορτοκαλιά, η αχλαδιά, η αμυγδαλιά, η καρυδιά, η λεύκα, ο πλάτανος κ.α. Αειθαλή είναι το πεύκο, το έλατο, το κυπαρίσσι, ο ευκάλυπτος, η ελιά, ο φοίνικας κ.α.
Στο κεφάλαιο 7.3 "Τι προσφέρουν τα φυτά - Τα φυτά στη διατροφή μας", χωρίσαμε τις εικόνες με τα φυτά που είχαμε σε πέντε κατηγορίες αυτή τη φορά:
Φρούτα (έχουν ζουμερή γλυκιά σάρκα και σπόρους στο κέντρο, τα τρώμε φρέσκα ή ξερά ή πίνουμε τους χυμούς τους),
Λαχανικά (φύλλα, βλαστοί ή ρίζες τα οποία τρώγονται ωμά ή μαγειρεμένα),
Δημητριακά (σπόροι που τρώγονται βρασμένοι ή μαγειρεμένοι ή τους αλέθουμε και φτιάχνουμε αλέυρι),
Αρωματικά Φυτά (φυτά που, συνήθως αποξηραμένα, τα χρησιμοποιούμε για να νοστιμήσουμε το φαγητό μας, ή να τα βράσουμε και να φτιάξουμε τσάι),
Ξηροί Καρποί (καρποί που τρώγονται ξεροί ή ψημένοι ή τους χρησιμοποιούμε στα φαγητά και τα γλυκά μας).
Για να κατανοήσουμε περισσότερο βιωματικά τι είναι τα αρωματικά φυτά και γιατί νοστιμίζουν τα φαγητά μας, παίξαμε στην τάξη ένα παιχνίδι με μυρωδιές. Φέραμε στην τάξη διάφορα αρωματικά φυτά (βασιλικό, δενδρολίβανο, ρίγανη, θυμάρι, δυόσμο, μέντα, πιπέρι, κύμινο και κανέλα), βάλαμε το καθένα σε ένα μικρό πλαστικό ποτηράκι και καλύψαμε τα ποτηράκια με μεμβράνη, στην οποία ανοίξαμε με τη μύτη του μολυβιού μας μικρές τρύπες για να μπορεί να βγαίνει η μυρωδιά. Αφού μυρίσαμε καλά όλα τα φυτά και μάθαμε να αναγνωρίζουμε τις μυρωδιές τους, κάθε μαθητής κάλυπτε τα μάτια του και κάποιος άλλος επέλεγε ένα φυτό για να το δώσει να μυρίσει. Ο μαθητής με τα κλειστά μάτια έπρεπε να καταλάβει ποιο ήταν το φυτό που μύριζε.
Μιλήσαμε για τη σημασία των φρούτων στη διατροφή μας. Τα φρούτα είναι θρεπτικά, μας δίνουν ενέργεια και έχουν πολλές βιταμίνες. Φέραμε στην τάξη διάφορα φρούτα της εποχής(μήλο, αχλάδι, πορτοκάλι, μανταρίνι) και εξωτικά φρούτα (μπανάνα, ακτινίδιο, μάνγκο) και φτιάξαμε φρουτοσαλάτες στις οποίες προσθέσαμε γρεναδίνη (σιρόπι από φρούτα του δάσους και φρουκτόζη).
Μιλώντας για τη θρεπτική αξία των λαχανικών και το σημαντικό ρόλο που παίζουν στη διατροφή μας, φέραμε στην τάξη διάφορα λαχανικά (ντομάτες, αγγούρια, μαρούλι, πιπεριές, ραπανάκια, καρότα) και φτιάξαμε ανάμεικτες σαλάτες, προσθέτοντας ελαιόλαδο, βαλσάμικο ξύδι και sauce σόγιας.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Συγχαρητήρια! Συνεχίστε την όμορφη δουλειά σας!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...